Наказ №414 - Типовий перелік рекомендацій для інклюзивних та спеціальних класів
Типовий перелік спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах (групах) закладів освіти
Назва засобу/обладнання | Технічне завдання |
1 | 2 |
I. Обладнання загального корекційного призначення | |
1. Комп'ютерне обладнання | 1.1. Комп'ютер стаціонарний: |
1.2. Портативний комп'ютер (ноутбук, планшетний ПК): | |
1.3. Пристрій для читання і запису оптичних носіїв: | |
1.4. Основне преінстальоване програмне забезпечення персонального комп'ютера (ноутбука, планшетного ПК) вчителя форм-фактора: | |
1.5. Багатофункціональний пристрій для друку, сканування, копіювання: | |
1.6. Апаратно-програмний комп'ютерний тифлокомплекс із синтезом мови (комп'ютерний тифлокомплекс): | |
1.7. Брайлівський дисплей: | |
1.8. Принтер брайлівський для друку з відповідним програмним забезпеченням: | |
1.9. Принтер брайлівський з можливістю друку кольорової рельєфної графіки: | |
1.10. Пристрій для створення тактильної графіки типу "Piaf", "Zyfuse": | |
1.11. Прилад для читання плоскодрукованих текстів типу "Sara" з функцією мовленнєвого виводу інформації: | |
2. Мультимедійне обладнання | 2.1. Мультимедійний проектор для збільшення зображень: |
2.2. Інтерактивна дошка для навчально-виховної роботи: | |
3. Демонстраційне обладнання | 3.1. Дошка магнітно-крейдова: |
3.2. Відеопроектор для показу відеоматеріалів з текстовим рядком: | |
II. Комп'ютерні програми | |
1. Для дітей з тяжкими порушеннями мовлення | 1.1. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення елементів житла родини: |
1.2. Спеціалізована комп'ютерна програма для ознайомлення з професіями: | |
1.3. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення будови тіла людини: | |
1.4. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення життя на Землі: | |
1.5. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення емоцій людини: | |
1.6. Спеціалізована комп'ютерна програма для вивчення явищ природи - пори року, погода, календар: | |
1.7. Спеціалізовані комп'ютерні ігри для розвитку логіки: | |
1.8. Комп'ютерна логопедична програма для корекційної роботи: | |
1.9. Комп'ютерний логопедичний тренажер для закріплення правильної вимови: | |
1.10. Комп'ютерна програма для комунікації (альтернативна комунікація за допомогою зображень): | |
2. Для дітей з порушенням опорно-рухового апарату | 2.1. Навчальний програмно-апаратний комплекс для розвитку мисленнєвої діяльності: |
3. Для дітей з інтелектуальними порушеннями | 3.1. Навчальний програмно-апаратний комплекс для колективної роботи: |
4. Для глухих дітей та дітей зі зниженим слухом | 4.1. Програмно-апаратний комплекс для корекційно-розвиткової роботи: |
4.2. Комп'ютерний тренажер для вивчення української жестової мови: | |
5. Для дітей із сенсорними порушеннями (зі зниженим зором та сліпих) | 5.1. Програма екранного доступу: |
5.2. Програми для відтворення різних спеціальних форматів: | |
5.3. Синтезатор українського мовлення: | |
5.4. Програма оптичного розпізнавання тексту | |
5.5. Програма для екранного збільшення | |
III. Обладнання для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату та дітей зі складною структурою порушення | |
1. Меблі спеціального призначення | 1.1. Стіл для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату: |
1.2. Реабілітаційний стілець для тренування нижніх та верхніх кінцівок, плечового суглоба: | |
1.3. Балансувальний стілець (на одній ніжці): | |
1.4. Стілець активності. Стендар з опорою на спину, на груди або стійка похила (вертикалізатор) для дітей із захворюваннями та порушеннями опорно-рухового апарату: | |
1.5. Підставка для підручників: | |
IV. Корекційні засоби навчання для дітей з тяжкими порушеннями мовлення, з порушенням опорно-рухового апарату та дітей з інтелектуальними порушеннями, в тому числі з розладами аутистичного спектра | |
1. Моделі площинні, об'ємні, муляжі | 1.1. Моделі площинні для розвитку зорового сприймання: |
1.2. Моделі об'ємні для розвитку зорового сприймання: | |
1.3. Моделі об'ємні, площинні для розвитку зорового сприймання: | |
1.4. Моделі об'ємні для розвитку сприймання і пам'яті: | |
1.5. Муляжі для розвитку дотикової пам'яті: | |
1.6. Моделі площинні для оволодіння механізмом письма: | |
1.7. Моделі для оволодіння механізмом письма: | |
1.8. Розвивальні ігри для м'язового тренування рук: | |
2. Засоби для сенсомоторної інтеграції | 2.1. Сенсорний куток - крісла-мішки "груша", сенсорні мішки ("Яйце сови"), м'який мат, балансири ("пелюстка лотосу", доріжки рівноваги, балансувальні "камінці", балансир "Змійка", балансувальні дошки); |
2.2. Засоби з обтяжувачами - жилети, манжети, килимки, пристосування ("вужик"); | |
2.3. Сенсорна сумка - різноманітне приладдя, як-то: еспандери (для п'ястей рук, різні за формою та сенсорними властивостями), сенсорні м'ячі, спеціальні пристосування ("лабіринт" - м'який килимок з кулькою всередині), пластикові масажери, масажні м'ячі; | |
3. Моделі площинні друковані | 3.1. Друковані картки Глена Домана для інтеграції зорових і слухових відчуттів, розвитку концептуальних знань і пам'яті: |
3.2. Друковані картки з ілюстраціями для формування граматичного ладу мовлення: | |
3.3. Друковані таблиці для формування та розвитку мовлення: | |
3.4. Друковані таблиці для оволодіння графічними навичками: | |
3.5. Лото предметне: | |
3.6. Візуальний розклад для дітей з розладами аутистичного спектра та інших дітей з особливими освітніми потребами з порушеннями емоційно-вольового розвитку та поведінки: | |
3.7. Комунікативна книга для дітей з тяжкими розладами мовлення та розладами аутистичного спектра: | |
3.8. Набір жетонів, таймерів, карток "спочатку і потім" для організації роботи з дитиною з розладами аутистичного спектра та інших дітей з порушеннями емоційно-вольового розвитку: | |
4. Моделі звукові та інтерактивні | 4.1. Інтерактивний альбом з відтворенням звуків для розвитку слухового відчуття: |
4.2. Аудіозаписи різних звуків для розвитку слухового відчуття: | |
V. Обладнання для дітей з тяжкими порушеннями мовлення | |
1. Індивідуального призначення для логопедичної роботи (в тому числі для дітей з порушеннями слуху) | 1.1. Дзеркало логопедичне для дітей з порушенням вимови: |
1.2. Мовленнєвий тренажер "Поліфонатор" або еквівалент: | |
2. Комплекти логопедичних інструментів для постановки звуків | 2.1. Шпатель для обстеження ротової порожнини: |
2.2. Зонд для логопедичних занять: | |
2.3. Роторозширювач для фіксації губ чи широко відкритого рота під час постановки та автоматизації звуків: | |
2.4. Логопедичне дзеркало для індивідуальної роботи: | |
2.5. Терапевтичне логопедичне дзеркало для відпрацювання навичок вимови проблемних слів, складів, звуків: | |
2.6. Комплект логопедичних зондів для постановки звуків з 7-ми приладів: | |
2.7. Зонди логопедичні постановочні (набір): | |
2.8. Комплект зондів для проведення логопедичного масажу: | |
2.9. Граббер логопедичний для тренування ротової порожнини: | |
2.10. Стерилізатор для інструментів індивідуального використання, виготовлених із сталі: | |
2.11. Комунікативні картки PECS: | |
VI. Корекційні засоби навчання для дітей із сенсорними порушеннями (зі зниженим слухом та глухих учнів) | |
1. Моделі площинні, об'ємні | 1.1. Таблиці для розвитку мовлення: |
1.2. Картки з ілюстраціями словесною та жестовою мовами для розвитку мовлення: | |
1.3. Альбоми для розвитку мовлення: | |
1.4. Дидактичні ігри для розвитку мовлення: | |
1.5. Казки, оповідання жестовою мовою для розвитку двомовності: | |
1.6. Відеожестівники для розвитку пізнання, форм мовлення: | |
2. Обладнання слухового кабінету | 2.1. Апаратура, прилади, матеріали: |
VII. Обладнання для дітей із сенсорними порушеннями (зі зниженим зором та для сліпих учнів) | |
1. Обладнання колективного та індивідуального призначення | 1.1. Пристрій для початкового навчання за системою Брайля: |
1.2. Прилад для письма шрифтом Брайля: | |
1.3. Прилад прямого читання: | |
1.4. Прилади для письма плоским шрифтом за системою Гебольда: | |
1.5. Приладдя для письма для дітей зі зниженим зором - зошити для письма: | |
1.6. Спеціальні книги для дітей з порушеннями зору: | |
1.7. Прилад Семевського для креслення, малювання, створення рельєфної графіки: | |
1.8. Прилад для рельєфного малювання типу "Школяр": | |
1.9. Тифлоприлад (конструктор) "Графіка": | |
1.10. Планшет для рельєфного малювання та креслення: | |
1.11. Електронна брайлівська друкарська машинка: | |
1.12. Механічна брайлівська друкарська машинка: | |
1.13. Набори для вивчення шрифту Брайля: | |
1.14. Набір геометричних фігур: | |
1.15. Посібник математичний для вивчення складу числа "типу Абак": | |
1.16. Набори тактильних літер, цифр, знаків: | |
1.17. Планшет математичний: | |
1.18. Математичний прилад Клушиної: | |
1.19. Магнітний конструктор: | |
2. Індивідуального користування | 2.1. Мовний електронний калькулятор для осіб з порушеннями зору: |
2.2. Навушники для індивідуального використання: | |
2.3. Дошка текстильна настільна (фланелеграф): | |
2.4. Дошка магнітна настільна: | |
3. Електронні пристрої для навчання дітей з порушеннями зору | 3.1. Електронний записник Брайля (органайзер Брайля): |
3.2. Тифлопристрій з озвученою навігацією: | |
VIII. Корекційні засоби навчання для дітей сліпих та зі зниженим зором | |
1. Моделі та макети об'ємні, рельєфно-графічні посібники
| 1.1. Глобус тактильний, модель будови Землі: |
1.2. Модель годинника для осіб з порушеннями зору (модель тактильного циферблата годинника універсального дизайну): | |
1.3. Макети, скульптури, погруддя: | |
1.4. Набір об'ємних фігур для вивчення геометрії: | |
1.5. Таблиці рельєфні для розвитку пізнавальної активності: | |
1.6. Карти рельєфні для дидактичних занять: | |
1.7. Моделі для розвитку немовленнєвих засобів спілкування: | |
1.8. Засоби для розвитку дрібної моторики та дотикового сприймання: | |
1.9. Рельєфні картки з ілюстраціями для дидактичних занять: | |
1.10. Альбоми для рельєфного малювання: | |
1.11. Макети будівель та приміщень: | |
1.12. Муляжі для розвитку дотикової пам'яті: | |
1.13. Засоби для розвитку дрібної моторики та дотикового сприймання: | |
2. Моделі площинні, друковані | 2.1. Трафарети для виконання графічних та рельєфно-графічних зображень: |
2.2. Друковані картки для індивідуальної роботи: | |
2.3. Набір для вивчення дробів і частин: | |
2.4. Фігури для контролю знань (куб): | |
2.5. Набір фігур для вивчення геометрії: | |
2.6. Геометричні фігури з кишеньками для дидактичного матеріалу: | |
2.7. Магнітний демонстраційний набір для індивідуальних, колективних занять та змагань: | |
3. Моделі звукові та інтерактивні | 3.1. Аудіозаписи різних звуків для розвитку слухового відчуття: |
4. Вимірювальні прилади та пристосування (з рельєфними позначками, шкалою, зі звуковою сигналізацією) | 4.1. Штангенциркуль з рельєфними масштабними поділками: |
4.2. Електронний пристрій для вимірювання довжини, кутів нахилу: | |
4.3. Трикутник з тактильними позначками: | |
4.4. Лінійка з тактильними позначками: | |
4.5. Транспортир з рельєфною шкалою для вимірювання та побудови кутів: | |
4.6. Метр складаний металевий з тактильними позначками: | |
4.7. Сантиметр кравецький з рельєфними позначками: | |
4.8. Багатофункціональні терези для виконання математичних дій: | |
4.9. Математичні ваги для дослідження ваги різних предметів: | |
4.10. Сонячний/місячний годинник для демонстрації зміни часу: | |
5. Збільшувальні та освітлювальні прилади | 5.1. Стаціонарні відеозбільшувачі: |
5.2. Електронні ручні відеозбільшувачі: | |
5.3. Портативна електронна лупа для перегляду зображень: | |
5.4. Настільна лупа для проведення дослідних робіт: | |
5.5. Бінокулярна лупа для індивідуального використання: | |
5.6. Лупа-лінійка циліндрична, збираюча для збільшення графічних зображень: | |
5.7. Складні лупи для збільшення предметів: | |
5.8. Світлопольна лупа асферична: | |
5.9. Світлопольна лупа зі світлодіодним підсвічуванням: | |
5.10. Монокуляри Галілея: | |
5.11. Лампа настільна для індивідуального освітлення: | |
5.12. Дидактичний набір з підсвіченням для дітей зі зниженим зором: | |
5.13. Дидактичний набір для дітей з порушеннями зору: | |
5.14. Сенсорний набір для розвитку зорового сприймання: | |
5.15. Адаптований музичний набір: | |
5.16. Тифлоприлад типу "Світлячок": | |
6. Дидактичні та розвивальні ігри | 6.1. Спеціальні настільні ігри: |
6.2. Конструктор Lego Education: | |
6.3. Дерев'яні мозаїки-головоломки, доступні для незрячих дітей: | |
7. Засоби для проведення корекційних занять із соціально-побутового орієнтування | 7.1. Індикатор рівня рідини: |
7.2. Прилади для зважування з виведенням мовлення: | |
7.3. Магнітний шукач: | |
7.4. Безпечний ніж для чищення овочів та фруктів: | |
7.5. Безпечний ніж для чищення риби: | |
7.6. Ніж із регулюванням товщини шматків, що відрізаються: | |
7.7. Засоби захисту пальців при нарізанні та шинковці: | |
7.8. Струнна сиро- та яйцерізка: | |
7.9. Пристрій для визначення кольору: | |
7.10. Пристрій для аудіомаркування речей та об'єктів: | |
7.11. Нитковдягач: | |
7.12. Спеціальні голки із защіпками для людей з порушеннями зору: | |
7.13. Побутова техніка: | |
7.14. Побутові засоби та приладдя, засоби гігієни: | |
7.15. Прилади для вивчення розділу "Медицина", "Медична допомога": | |
8. Засоби для проведення занять із просторового орієнтування | 8.1. Тростина тактильна комбінована: |
8.2. Допоміжний пристрій для дистанційного попередження про наявність перешкод: | |
8.3. Електронні засоби навігації: | |
8.4. Електронний компас: | |
8.5. Озвучений визначник світла: | |
8.6. Тифлоприлад Федотова (конструктор "Орієнтир"): | |
8.7. Мішені зі звуковими сигналами для орієнтування дітей з порушеннями зору: | |
8.8. Спеціальні м'ячі зі звуковими сигналами: | |
IX. Обладнання для кабінету психологічної реабілітації | |
1. Обладнання та прилади | 1.1. Світловий пучок (пучок фіброоптичного волокна) для психологічного розвантаження: |
1.2. Маленька сенсорна кімната для психологічного розвантаження: | |
1.3. М'який сенсорний куточок для терапії дітей із порушенням обробки сенсорної інформації: | |
1.4. Пісочниця з підсвіткою для пісочної терапії: | |
1.5. Набір сенсорних світлових іграшок: | |
1.6. Комплект для мозочкової стимуляції: | |
1.7. Сенсорна дошка (бізіборд): | |
X. Обладнання для проведення уроків фізкультури, корекційних занять з лікувальної фізкультури, ритміки (для різних нозологій) | |
1. Обладнання та спортивне знаряддя | 1.1. Гімнастична стінка з причіпним обладнанням для організації оздоровчих заходів: |
1.2. Гімнастична лава для виконання фізичних вправ у приміщенні: | |
1.3. Гімнастичний мат для безпечного виконання фізичних вправ: | |
1.4. Гімнастичний джгут для підготовки до виконання вправ: | |
1.5. Гімнастичні кільця підвісні для виконання вправ: | |
1.6. Дошка Євмінова для профілактики та лікування захворювань опорно-рухового апарату: | |
1.7. Еспандер: плечовий, ручний, настінний силовий: | |
1.8. Велотренажер: | |
1.9. Бігова доріжка для тренування: | |
1.10. Тренажер типу "Тунель": | |
1.11. М'які сходинки: | |
1.12. Міні-батут для тренування: | |
1.13. Спортивний диск-тренажер для розвитку координації рухів: | |
1.14. Сенсорний м'яч для зорової і тактильної стимуляції: | |
1.15. М'яч ортопедичний для лікувальної та спортивної гімнастики: | |
1.16. М'яч музичний для розвитку рухової активності дитини: | |
1.17. Обруч для тренування основних груп м'язів: | |
1.18. Корекційний круг для формування постави: | |
1.19. Мат для проведення занять у спортивних комплексах: | |
1.20. Балансир для розвитку координації (пелюстка лотосу): | |
1.21. Дошка з коліщатами велика для формування постави: | |
1.22. Дитячий педальний тренажер для ЛФК, фізіотерапії та занять спортивно-ігрового характеру: | |
1.23. Дитяча роликова дошка-балансир для розвитку координації та моторики у дітей, тактильної та зорової системи: | |
1.24. Корпус колоди для занять з гімнастики: | |
1.25. Драбина мотузкова для покращення координації рухів: | |
1.26. Тактильна (сенсорна) доріжка для розвитку координації рухів: | |
1.27. Тактильний ребристий килимок для профілактики плоскостопості: | |
1.28. Масажер для стоп типу "Інфрапед": | |
XI. Обладнання для ресурсної кімнати | |
1. Меблі, технічне обладнання
| 1.1. Меблі: |
1.2. Технічне обладнання: | |
1.3. Додаткове обладнання: |
Джерело: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/z0582-18